tiistai 8. kesäkuuta 2010

Matkaraportti 1 - Tarto & Riika

Huhhuh, hengissä ollaan. Reissulta kotiuduttiin eilen ja nyt on niin paljon kirjotettavaa, että ei oikein tiedä mistä aloittaa. Aloitetaan kuitenkin reissun ensimmäisestä etapista, eli Latviasta.

Ennen Riikaan busseilua viivyimme kaksi yötä Tartossa, jossa moikkasimme kielikurssikamuja ja katsoimme Euroviisujen finaalin. Yleensä Euroviisujen finaali on melko pyhitettyä aikaa, jolloin tulee istua hiljaisuudessa ja tehdä omia muistiinpanoja. Tänä vuonna tästä kaavasta tuli kuitenkin poikettua melkolailla. Katsoimme finaalin Tartossa opiskelevan suomalaisen Kristiinan kämpällä. Paikalla oli kymmenisen ihmistä ja käynnissä oli Euroviisu-juomapeli. Huikka tulee ottaa mm. rintakarvoista, tuulikoneesta sekä öljytystä tai alastomasta ylävartalosta. Kuten arvata saattaa, huikkia tuli otettua muutama ja loppua kohden myös arvovaltaisen viisuraadin oma äänenvoimakkuus nousi ihan uusiin ulottuvuuksiin.

Ja toki myös äänestimme. Itse äänestin Suomi-liittymästä Israelia ja Ranskaa ja virolaisesta liittymästäni Espanjaa. Tämän vuoden Euroviisuvoitto meni siis Saksalle (joka voitti viimeksi -82, luuserit) ja tietysti sitä tuli juhlia. Toisinsanoen myös minä sain puolikkaan euroviisuvoiton, koska tämänhetkisen taloutemme toinen osapuoli on saksalainen! Ensi vuonna sitten Berliiniin toukokuussa.. :P

Pitkät eivät meidän voitonjuhlat olleet sillä meidän bussi Riikaan lähti 6.30 seuraavana aamuna. Kepeiden 3 tunnin yöunien jälkeen sompailtiin bussiasemalle ja päädyttiin lopulta oikeaan bussiin ja matkustimme Riikaan. Matka meni melko kevyesti, koska unetti niin kovasti ettei kovalla ja ahtaalla bussilla ollut mitään merkitystä.

Riikaan selvittyämme tapasimme Tallinnasta saapuneen Lisan ja etsimme hostellimme. Matka asemalta yöpaikkaamme oli todella lyhyt ja raahattuamme tavaramme yläkertaan meitä vastassa oli tervetuliaisskumppa! Jokaiselle käteen lyödyt pikkuiset skumppapullot ja tervetuliasinfot kertoivat heti että kyseessä on oikein mukava hostelli. Ja oikeammassa en olisi voinut olla. Hostelli oli valehtelematta paras missä olen koskaan yöpynyt. Ei mitään erikoisuuksia, ei aamiaista eikä omia vessoja, mutta ilmapiiri ja yleinen palvelualttius ja muut vieraat olivat ihan huippuja. Heti ensimmäisenä iltana hostellin baarissa oli karaokeilta, jossa päädyimme laulamaan Mamma Miaa ja tutustuimme mm. työttömään astronauttiin. Vieraskunta koostui pääasiassa englantilaisista sekä australialaisista. Opimme illan aikana monta uutta juomapeliä ja esimerkiksi sen, että The Killersiä ei kannata laulaa karaokessa..

Riikan loma oli hostellin lisäksikin aivan huippu. Melko letkeällä vaihteella mentiin. Vietettiin illat hostellin tiloissa (baarissa) ja aamulla nukuttiin pitkään. Iltapäivällä käytiin hieman sompailemassa vanhassa kaupungissa ja tsekattiin tärkeimmät nähtävyydet. Tämänkaltainen elämäntyyli sopi mainiosti Riikaan, koska vanhakaupunki on kohtalaisen pieni ja nopeasti läpikäyty. Toki Riika tarjoaa myös paljon muuta, mutta meille tärkeintä oli mukava yhdessäolo ja ne muutamat tärkeät nähtävyydet.

Mukavia paikkoja olivat mm. St.Peters church, jossa korkealle kirkontorniin pääsi kätevästi hissillä. Yläilmoista aukeni nätti näkymä yli Riikan vanhankaupungin. Toinen näköalapaikka löytyi Radisson SAS hotellin 26. kerroksesta olevasta Skyline Barista. Kävimme myös katsomassa Riikan kuuluisia art nouveau-rakennuksia. Näissä kortteleissa oli ihan liikaa saksalaisia turistiryhmiä, joten keskityin tarkkailemaan nättejä kulkukissoja, joita Riikasta löytyy todella paljon.

Kolmen yön jälkeen sanoimme hyvästit Lisalle, joka jatkoi matkaansa takaisin Saksaan. Annen kanssa hyppäsimme 4,5 tuntia kestäneelle bussimatkalle kohti Tallinnan kotia, jossa yövyimme yhden yön. Illalle onnistuttiin vielä järjestämään pienimuotoinen piknik, joten yöunien määrä jäi melkolailla minimiin, koska lähtö Saarenmaalle odotti jo seuraavana aamuna kello yhdeksän reikäleipä.